V Sloveniji: otroci želeli kupiti alkohol, to se je zgodilo
V Sloveniji je raziskava skritih nakupov razkrila, da je kar 62 odstotkov poskusov nakupa alkohola mladoletnikov uspešnih, kar kaže na zaskrbljujočo dostopnost alkoholnih pijač.
Rezultati skritih nakupov so v Sloveniji ponovno razkrili zaskrbljujoče stanje na področju dostopnosti alkoholnih pijač (62 %) in tobačnih izdelkov (44 %). “Kljub izboljšanju rezultatov na področju tobačnih izdelkov, podatki kažejo, da se še posebej na področju alkoholnih pijač še vedno ne zavedamo problematike prodaje mladoletnim osebam,” sporočajo z Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija.
Raziskavo Skriti nakupi (ang. Mystery Shopping) v Brez izgovora izvajajo že od leta 2012. Namen nakupov je opraviti terensko raziskavo v sodelovanju s Tržnim inšpektoratom Republike Slovenije, s katero preverjajo izvajanje prepovedi prodaje tobačnih in alkoholnih izdelkovmladoletnim osebam. V tem času so raziskavo dopolnjevali tako, da ima večji učinek in da je zbiranje podatkov še bolj primerljivo z realnim stanjem.
Joj, na začetku kar 98 odstotkov uspešnih nakupov!
Na podlagi preteklih izvedb skritih nakupov so pri zvezi ugotovili, da je tak način nadzora prodaje tobačnih in alkoholnih izdelkov zelo učinkovit, saj se po intervencijah z inšpektorjem zmanjša verjetnost, da bo prodajalec prodal tobačne ali alkoholne izdelke mladoletni osebi: “Pred tem smo raziskavo izvajali brez sodelovanja inšpektorjev. V sklopu tega smo preverjali dostopnost in podeljevali informacije, v kolikor je nakup uspel. Rezultati prvotnih raziskav so znašali 98 % uspelih nakupov.”
“Mladoletni so ob predhodnem soglasju staršev in izobraževanju v raziskavo vključeni tako, da opravijo nakupe tobačnih ali alkoholnih izdelkov po različnih krajih po Sloveniji. Ob tem imajo ob sebi polnoletnega spremljevalca (mladinskega delavca) in tržnega inšpektorja, ki spremlja potek skritega nakupa. V izvedbe skritih nakupov smo dodali še nakupe novih tobačnih izdelkov, povezanih z elektronskimi cigaretami,” je pojasnila predsednica Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija Manca Kozlovič.
Na konferenci so delili vpoglede
Od leta 2023 do 2024 so izvajali projekt, financiran s strani EU (v okviru programa Erasmus+), z naslovom Mystery Shopping on Alcohol (Skriti nakupi alkohola), v katerem je Brez izgovora Slovenija usposobila druge evropske organizacije za izvajanje tovrstnih terenskih raziskav. Rezultati so se razlikovali zaradi različnih kulturnih vidikov in zakonodaje, projekt pa se je soočal s številnimi izzivi.
23. oktobra 2024 so nevladne organizacije, mladinske organizacije in raziskovalci na konferenci Delimo vpoglede: Moč skritih nakupov predstavili prve skupne napore za izvajanje metode skritih nakupov alkohola, raziskovanja prodaje alkohola mladoletnim, v različnih evropskih državah. Konferenca je združila mlade, predstavnike nacionalnih institucij, strokovnjake in predstavnike raziskovalnih inštitutov, da bi naslovili izzive, povezane z dostopnostjo alkohola mladoletnim osebam.
Najstrožjo zakonodajo, a kljub temu …
Partnerji iz Islandije delujejo v posebnem sistemu, ki je že zdaj zelo restriktiven pri prodaji alkohola mladoletnikom in drugim prebivalcem. Metodo skritega nakupovanja so izvedli v spletnem okolju. Kljub temu so bili trije od petih nakupov uspešni.
Aðalsteinn Gunnarsson iz organizacije IOGT a Islandi komentiral: “Presenetilo nas je, da je sistem mladoletnikom omogočil nakup v treh različnih spletnih trgovinah, ki poleg tega prodajajo nezakonito, saj ima monopol [državno podjetje ÁTVR] edini pravico do neposredne prodaje alkohola strankam na Islandiji. Prodajalci niso preverjali osebnih izkaznic. Metoda je razkrila pomanjkljivost in nas spodbudila, da metodo še dodatno implementiramo, da bi bolje razumeli, kje so izzivi in kaj bi lahko storili za zaščito mladoletnikov na tem področju.”
Litva je metodo izvedla drugič
Leta 2024 je ekipa raziskovalcev z Univerze za zdravstvene vede v Litvi (Lietuvos sveikatos mokslų universitetas) izvedla študijo, s katero so preverjali, ali morajo mladi kupci (stari od 20 do 24 let) ob nakupu alkoholnih pijač na prodajnem mestu pokazati osebni dokument. V vzorec študije je bilo vključenih 5 večjih trgovskih verig v Litvi, izvedenih pa je bilo skupno 238 poskusov nakupa alkoholnih pijač s strani “skritih kupcev”, od katerih je bilo 96 (40 %) uspešnih. To metodo raziskovanja so v Litvi prvič izvedli leta 2022, ko je bilo izvedenih 384 poskusov nakupa alkoholnih pijač, od katerih je bilo 174 (45 %) uspešnih.
Namen raziskave v letu 2024 je bilo ponovno ovrednotiti trenutne postopkov prodaje alkohola na prodajnih mestih. Po trenutni zakonodaji so prodajalci alkoholnih pijač ob sumu, da je oseba mlajša od 25 let, dolžni zahtevati dokazilo o identiteti osebe, ki kupuje alkoholne pijače, in če oseba tega ne predloži, morajo prodajo alkoholnih pijač zavrniti.
“Rezultati študije so znova potrdili, da sistem v Litvi, ki naj bi zagotavljal tesnejši nadzor nad starostjo pri prodaji alkohola, ni popolnoma učinkovit, saj pravna zahteva ni podprta z jasnimi strategijami za njeno izvajanje,” je povedala Laura Miščikienė, mlada raziskovalka na Univerzi za zdravstvene vede v Kaunasu.
Alkohol so kupovali 12-letniki
Čeprav je prodaja in uživanje alkohola osebam, mlajšim od 18 let, v Bosni in Hercegovini zakonsko prepovedana, število šoloobveznih otrok z alkoholnimi težavami narašča.
Nedavna študija, ki jo je marca 2024 izvedel Center za izobraževanje mladih v Travniku (Centar za omladinski rad – CEM), kaže, da so obstoječi zakonski ukrepi za urejanje prodaje in uživanja alkohola v praksi neučinkoviti.
Rezultati kampanje Skriti kupec (Mystery Shopper), ki jo CEM že več let občasno izvaja po vsej Bosni in Hercegovini, dosledno kažejo, da se zakone redko upošteva. Na podlagi vzorca 300 trgovin, ki so jih obiskali po državi, je kar 84 % trgovcev in trgovskih verig kršilo zakon s prodajo alkohola mladoletnikom. V kampanji so sodelovali prostovoljci, 12-letni učenci osnovnih šol. Rezultati so pokazali, da v 252 trgovinah brez težav prodajajo alkohol mladoletnikom, pri čemer očitno ignorirajo zakonske predpise v prid zasledovanju dobička.
“Čeprav je nakup in uživanje alkohola v Bosni in Hercegovini zakonsko dovoljen šele po 18. letu, je zaskrbljujoče, da vedno več mladih začne uživati alkohol že v mlajših letih. To se pogosto dogaja v krogu družine ali prijateljev, doma ali na javnih mestih, kjer uživajo različne vrste alkoholnih pijač, pogosto v večjih količinah in večkrat na mesec. Uživanje alkohola je povezano z rizičnim vedenjem med mladimi, kar lahko privede do resnih posledic, kot so prometne nesreče, akutne zastrupitve, socialni problemi in na koncu tudi pravni zapleti. Postavlja se vprašanje: kako lahko pomagamo mladim, ki kljub zakonskim omejitvam brez težav pridejo do alkohola?” je dejal Adis Arnautović.
Grozljivi rezultati prve izvedbe v Srbiji
Najbolj presenetljivi rezultati so prišli iz Srbije, kjer so metodo izvedli prvič. Kar 81 % mladih v Srbiji je prvič poskusilo alkohol, ko so bili še mladoletni, 50 % mladih pa nikoli ni imelo težav z nakupom alkohola, ko so to poskušali kot mladoletniki. Rezultati so pokazali naslednje:
Visoka dostopnost: Raziskava je razkrila, da je bilo 92 % poskusov skritega nakupa alkohola s strani mladoletnikov uspešnih. Ni bilo razlik glede na to, ali so mladi kupovali pivo, vino ali žgane pijače – vse je bilo dostopno, dokler so imeli denar.
Dobiček pred javnim zdravjem: Od 12 izvedenih skritih nakupov jih je bilo kar 11 uspešnih. Edini neuspešen nakup se je zgodil zato, ker je mladoletnik zahteval račun, šele nato pa je prodajalec zahteval osebni dokument. To nakazuje, da so za trgovce davčni inšpekcijski pregledi in kazni za neizdajanje računov pomembnejši od zaščite mladih.
Večina večjih trgovcev ima vzpostavljene sisteme za preverjanje osebnih dokumentov na samopostrežnih blagajnah, vendar ti niso vedno učinkoviti. Zaskrbljujoče je, da ena največjih trgovskih verig v Srbiji nima programske opreme, ki bi zahtevala preverjanje osebnega dokumenta na samopostrežnih blagajnah.
Alkohol v Srbiji je zelo cenovno dostopen. Za samo 25 € lahko oseba kupi 3,5 litra piva, nekaj več kot 1 liter vodke, 200 mililitrov vina in 750 mililitrov gina.
“Ti izsledki predstavljajo pomemben korak naprej pri prizadevanjih za zaščito mladih v Srbiji, saj izpostavljajo ključna področja, kjer je treba okrepiti politike in njihovo izvajanje. Postavljajo temelje za prihodnji razvoj javnega zdravja in varnosti ter krepijo našo zavezanost k zagovorništvu blagostanja mladih in ustvarjanju varnejšega okolja za mlade,” je dejala Dajna Marinković iz Centra za mladinsko delo (Centar za omladinski rad) v Srbiji.
Odpiranje dialoga na zaključni konferenci
Ob zaključku projekta je potekala zaključna konferenca, na kateri so sodelujoče organizacije predstavile svoje ugotovitve. Dogodek je gostil tudi predstavnike uglednih slovenskih institucij, vključno z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje, Ministrstvom za zdravje in Zvezo potrošnikov Slovenije. Srečanje ni le poudarilo dosežkov projekta, temveč tudi pomembnost dialoga in sodelovanja med sektorji pri reševanju skupnih izzivov.
“Dogodek je pokazal visoko stopnjo razumevanja, kako lahko dosežemo smiselno participacijo mladih in sodelovanje z odločevalci. Posebej ponosna sem, da je konferenca navdihnila udeležence iz držav, kjer takšno sodelovanje ni tako dobro razvito, kot je v Sloveniji,” je povedala Manca Kozlovič iz organizacije Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija. Več o projektu TUKAJ.
Preberite še: Tako alkoholizem v družini vpliva na razvoj otroka.