Supervaruška Jo Frost razkrila izvor ideje o “poredni stopnici”
Jo Frost je v podkastu pojasnila, kako je razvila tehniko “poredne stopnice” in zakaj je ta metoda še danes učinkovita.
Jo Frost je britanska varuška, televizijska osebnost in avtorica, najbolj znana po resničnostni oddaji “Supernanny” (Supervaruška). Svojo kariero varuške je začela pri rosnih 18 letih, leta 1989. Leta 2004 je postala osrednja figura v oddaji “Supernanny”, kjer je obiskovala družine in uvajala dosledne disciplinske ter vedenjske tehnike za izboljšanje družinskega življenja. Poleg televizijskih oddaj je napisala več knjig o vzgoji otrok.
“Poredna stopnica” je vzgojna tehnika, ki jo je Jo Frost popularizirala v prej omenjeni oddaji “Supernanny”. Gre za obliko “time-out” metode, kjer otroka za kratek čas, običajno eno minuto na leto starosti, posadimo na določeno mesto, pogosto na spodnjo stopnico stopnišča.
Namen te tehnike je otroku omogočiti, da se umiri in premisli o svojem neprimernem vedenju. Po preteku časa starš z otrokom razpravlja o njegovem vedenju, sledita opravičilo in objem. S tem se jih uči tudi odpuščanja. Ta metoda je zasnovana tako, da otroka ne osramoti ali izolira, temveč mu omogoči priložnost za refleksijo in učenje o posledicah svojih dejanj. Če v stanovanju nimate stopnic, je to lahko stolica. TUKAJ pa lahko preberete enostaven način, da res učinkovito in na hitro umirite otroka in sebe.
Gre le za prilagoditev starih tehnik
V podkastu The Parenting Tools, ki ga vodita Jordan Piano in Jason Heron, je razložila, da je ta metoda v resnici le prilagoditev starejših tehnik, ki so pogosto vključevale osramotitev otrok, na primer postavljanje v kot.
Namesto tega njena metoda otroka postavi na spodnjo stopnico, kjer lahko razmisli o svojih dejanjih, vendar ostane v bližini družine. Poudarila je, da so pri tej tehniki pomembne jasne meje, ki pomagajo umiriti napete situacije in izboljšati odnose med starši in otroki.
V podkastu je pojasnila, da je metoda namenjena ustvarjanju prostora za otroka in starša, da se oba umirita, kar je posebej pomembno pri obvladovanju agresivnega vedenja. Jo je pojasnila, da je tehnika bolj zdrava in manj osramotilna kot starejše metode, saj otroku omogoča občutek povezanosti z okolico.
Veliko staršev, ki so preizkusili tehniko, jo hvali. Poudarjajo, da so z njeno pomočjo vzgojili spoštljive in dobro vzgojene otroke. Nekateri pravijo, da jim metoda omogoča tudi čas za razmislek in umiritev, metodo uporabljajo celo v nekaterih vrtcih.
Kljub temu tehnika ni univerzalna. Nekateri starši menijo, da ni primerna za nevrodivergentne otroke ali da ni učinkovita, če otrok ne želi sodelovati.
Zakaj pa ne v kot?
Postavljanje otroka v kot je sicer že vedno predmet razprav med strokovnjaki. Tradicionalno se je ta pristop uporabljal za kaznovanje neprimernega vedenja, vendar sodobni strokovnjaki opozarjajo na nekatere pomanjkljivosti.
Postavljanje otroka v kot lahko povzroči občutek sramu in ponižanja, kar negativno vpliva na otrokovo samopodobo. Takšna kazen otroku ne ponuja priložnosti za razumevanje posledic svojega vedenja ali za učenje ustreznih načinov ravnanja. Brez razlage otrok težko razvije notranjo disciplino in pravilno razumevanje pravil. Uporaba takšnih kazni lahko tudi oslabi povezanost med staršem in otrokom, otroci se lahko počutijo nerazumljene in manj ljubljene, kar vodi v upornost ali umik.