Prosti čas

Nezavedna napaka, ki pri kolesarjenju ogroža vašega otroka

Objavljeno: 26. aprila, 2025 Avtor: A. Š.
AMZS - test kolesarskih sedežev
AMZS - test kolesarskih sedežev

Zakaj AMZS odsvetuje določene otroške kolesarske sedeže? Test je razkril pomembne ugotovitve, ki bi jih morali poznati vsi starši.

Avto-moto zveza Slovenije (AMZS) je skupaj s partnerskimi evropskimi avtomobilskimi klubi testirala otroške kolesarske sedeže za namestitev na okvir kolesa in na kolesarski prtljažnik. Rezultati so pokazali, da je prevoz otrok varnejši v sedežih, nameščenih na prtljažnik, hkrati pa so testi potrdili, da višja cena sedeža ne zagotavlja nujno boljše varnosti ali kakovosti.

Omogočajo tri načine prevoza

“Kolesarjenje je zdravo in zabavno, tako za odrasle kot za otroke. Preden so otroci dovolj veliki, da samostojno sedejo na kolo, imajo lahko za seboj že kar nekaj kolesarskih kilometrov na kolesu svojih staršev. Med pripomočki za varen prevoz otrok na kolesih so najbolj razširjeni in priljubljeni otroški kolesarski sedeži,” opisujejo pri AMZS.

Ti omogočajo tri načine prevoza otrok: tako, da v spredaj nameščenemu sedežu (ki je nameščen pred krmilom) otrok gleda nazaj ali da v spredaj nameščenemu sedežu (nameščenem med krmilo in sedež voznika) gleda naprej, tretja možnost pa je namestitev sedeža za voznikom, torej zadaj nad kolesarskim prtljažnikom.

“Tokratni test partnerskih evropskih avtomobilskih klubov je pod drobnogled vzel otroške kolesarske sedeže, ki so namenjeni namestitvi na drog okvirja tako, da otrok gleda naprej, in pa namestitvi zadaj na kolesarski prtljažnik. Sedem od preskušenih sedežev lahko namestimo na oba načina, dva od preskušenih sedežev istega izdelovalca sta namenjena vsak svojemu načinu namestitve – razlike so le v pritrdilnem mehanizmu,” pojasnjujejo.

Zaradi lažje primerjave so sedeže na testu preizkušali posebej pri obeh načinih namestitve, zato so pripravili dve tabeli z rezultati, ki prikazujeta, kako se je posamezen sedež obnesel v vsaki različici. Pri testiranju, kjer so ocenjevali varnost in stabilnost, namestitev sedeža, upravljanje in vožnjo, udobje in primernost za otroka ter vsebnost škodljivih snovi, so ugotovili, da je otroke najbolj varno prevažati v sedežu, nameščenem na kolesarski prtljažnik. Takšna namestitev poleg večje varnosti zagotavlja tudi lažjo montažo, bolj čvrsto pritrditev in večje udobje za otroka.

Sedež izdelovalca OKBaby najboljši v obeh položajih

“Najbolje se je na našem preskusu odrezal sedež okbaby v obeh različicah – s pritrditvijo na drog okvirja spredaj in s pritrditvijo na prtljažnik zadaj. Pozitivno so nas presenetile meritve udobja sedenja pri namestitvi na drog okvirja; od vseh preskušenih sedežev je le ta sedež pri tem merilu dobil oceno zelo dobro. Sedež OKBaby ima funkcijo nagiba sedeža (a le v različici s pritrditvijo na okvir droga), svetlobni odsevnik, zaščito za glavo otroka in zaščito pred slabim vremenom, dobro pa se je odrezal tudi na varnostnem preskusu”, je povedal Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije, in dodal, da se je  najcenejši sedež na preskusu, sedež mr fox izdelovalca Belleli, v obeh načinih pritrditve uvrstil na drugo mesto preskusa. 

“Ponuja zelo dobro nastavitev težišča sedeža, otroška kolesarska čelada pa se dobro prilega vdolbini v naslonjalu sedeža. Kot manjšo pomanjkljivost smo zabeležili višino naslonjala sedeža, ki je nekoliko nižja od standardne višine – zato sedež ni dobil najvišje ocene pri merilih varnosti in trpežnosti,” pravi.

Poraženec preskusa: sedež izdelovalca Qibbel

Sedež air izdelovalca Qibbel so ocenili najslabše, ker so v prsnem delu oblazinjenja varnostnih pasov izmerili preveliko vsebnost policikličnih aromatskih ogljikovodikov. Te snovi so lahko kancerogene in so v izdelkih za otroke prepovedane. Zaradi tega so izdelku dali najslabšo oceno. Sedež air se je slabo odrezal tudi na varnostnem preskusu, saj se je podstavek za noge pri obremenitvi z maso 22 kg po nekaj sekundah zlomil.

Zadaj je varneje kot spredaj

Otroški sedeži za pritrditev spredaj so primerni za do 15 kilogramov težke otroke. S takšnim sedežem imajo starši svojega otroka vedno na očeh. V tem primeru pri AMZS svetujejo namestitev dodatnega vetrobranskega stekla za zaščito pred vetrom in ostalimi vplivi: “A namestitev sedeža na drog okvirja kolesa pogosto ni mogoča. Namestitev na drog vilic krmila ovira premalo prostora za pritrdilni mehanizem, zato lahko hitro pride do napačne namestitve, ki ne omogoča stabilne pritrditve sedeža.”

Opozarjajo, da otroški sedež pred voznikom kolesa zmanjšuje tudi vodljivost kolesa: “Kolo sicer lahko dokaj enostavno potiskamo naprej z eno roko na sedežu in drugo na krmilu, a pogosto je težko varno in enostavno zajahati kolo s sedežem na drogu okvirja. Sedež spredaj moti tudi vožnjo kolesa, saj širok sedež z nastavki za noge otroka moti pedaliranje; poganjati je treba s široko razkrečenimi nogami, pri katerem kolena voznika pogosto udarijo ob otroški sedež.”

Če ima kolo nizko nameščeno krmilo, se kolesar z zgornjim delom telesa naslanja na naslonjalo otroškega sedeža, kar seveda vpliva na udobje kolesarjenja. Poženel je še pojasnil: “Pri nekaterih mestnih ali treking kolesih z dovolj visokim drogom krmilnih vilic je pravilna namestitev otroškega sedeža spredaj sicer mogoča, a upoštevati je treba tudi druge pomisleke pred uporabo takšnih sedežev. Eden od teh je ustrezna zaščita pri čelnem trku v oviro: preskusili smo, kako se takšna namestitev obnese pri trku v oviro s hitrostjo 16 km/h. Kot smo predvidevali, se takšen trk lahko konča s hudimi posledicami za otroka in za kolesarja. Pri takšnih obremenitvah kolesar z močjo svojih rok oziroma mišic namreč ne more preprečiti, da njegov gornji del trupa ne bi zadel v otroški sedež in ga potisnil naprej; pojemek znaša 9 g, kar pomeni, da bi morale roke kolesarja zadržati težo lastnega trupa, ki ob takšnem pojemku znaša 600 kg. Povedano drugače: sedež, nameščen na drog okvirja, ob trku ne ponuja enake varnosti kot sedež, pritrjen zadaj na kolesarski prtljažnik.

Pripravili so še AMZS priporočila za uporabnike

  • Oblazinjenje varnostnih pasov, ki so onesnaženi s škodljivimi snovmi, zamenjajte z blazinicami za pasove, ki dokazano ne vsebujejo škodljivih snovi. Z izjemo oblazinjenja sedeža qibbel so bile vse blazinice pasov na testu brez škodljivih snovi,
  • pri sedežih izdelovalcev Thule in Hamax preverite prilagajanje pasov že po prvi krajši vožnji. Če so se nekoliko sprostili, še enkrat zategnite pasove,
  • ob nakupu sedeža v trgovino s seboj vzemite otroka in svoje kolo te preskusite, če je sedež mogoče namestiti na kolo in če otrok udobno sedi v izbranem sedežu, varnostni pasovi oziroma zadrževalna sredstva pa se pravilno prilegajo otrokovemu telesu,
  • pred nakupom sedeža preskusite izdelek in se zapeljite nekaj krogov po mestu,
  • otrok naj ima vedno na sebi kolesarsko čelado,
  • prvih nekaj metrov ali kilometrov prevozite na varnem terenu, saj je obnašanje kolesa pri vožnji lahko precej drugačno kot brez sedeža,
  • pritrditev otroškega kolesarskega sedeža spredaj je priporočljiva le za omejen nabor koles, zato pred nakupom preskusite namestitev in pritrjevalni mehanizem.

Podrobnejše rezultate preberite TUKAJ.

Forum

Naši strokovnjaki odgovarjajo na vaša vprašanja

Poleg svetovanja na forumih, na portalu Mama.Over.Net nudimo tudi video posvet s strokovnjaki – ePosvet.

Registracija

Povezani članki

Zadnji dodani članki

Mama.Over.Net