Iz slovenskih šol novica o velikih spremembah pri otrocih

Po Covidu je bilo stanje res alarmantno. Si lahko starši zdaj malce oddahnemo? Otroci se vračajo k temu, kar smo dolgo pogrešali – iskrenosti in povezanosti.
“Ob svetovnem dnevu duševnega zdravja UNICEF Slovenija po več letih usmerjenega dela na sodelujočih osnovnih šolah v okviru programa Kako se počutiš poroča o izjemnem napredku. Ključni poudarek letošnjega poročila je okrepitev vloge družine kot najpomembnejšega vira podpore za otroke in mladostnike, kar predstavlja pomemben premik v razumevanju in ravnanju na področju duševnega zdravja,” so danes sporočili z UNICEF Slovenija.
Otroci so bili sami v stiskah
V letu 2021, ob začetku programa duševnega zdravja Kako se počutiš, so podatki kazali zaskrbljujočo sliko: večina otrok in mladostnikov je svoje stiske reševala sama, brez pogovora z odraslo osebo. Mnogi so se ob težavah umikali vase, pogovori o počutju doma in v šoli pa so bili redki.
Otroci, ki po dolgotrajni odsotnosti od pouka, sošolcev in prijateljev, ki je bila posledica ukrepov zaradi covida-19, niso prejeli dovolj podpore ob vrnitvi v šolsko okolje, so pogosteje doživljali občutke tesnobe, osamljenosti in nemoči.
Kot sporočajo z UNICEF Slovenija, pa danes, po izvedenem programu Kako se počutiš, slika kaže pomembne spremembe za otroke na vključenih šolah – večje zaupanje, večjo odprtost in aktivno iskanje podpore.
Kako pomembni so v resnici starši?
“Primerjava podatkov med letoma 2022 in 2025 razkriva, da se je splošno zavedanje o duševnem zdravju med otroki in mladimi izboljšalo. To se kaže v večji opolnomočenosti in rednejši uporabi različnih tehnik za spopadanje s stresom, kot je ukvarjanje s športom in z glasbo,” pojasnjujejo.
Največja sprememba in najbolj pozitiven trend pa se kaže v krepitvi in izpostavljanju vloge družine kot najpomembnejšega vira podpore, kar kaže na normaliziranje pogovora znotraj družine in krepitev kompetenc staršev za nudenje podpore in iskanje zunanjih virov pomoči.
Delež tistih, ki bi se v primeru hujše in dalj časa trajajoče stiske obrnili na starše, se je povečal za 82,4 odstotka, kar kaže na to, da se je okrepila podpora, ki jo otroci in mladi prejmejo v družini. To potrjuje, da se otroci in mladi v družini počutijo bolj podprte, kar je izreden napredek od začetnega stanja, ko je večina otrok poročala, da v stiskah ostajajo sami.
Med otroki se je izrazito povečala tudi uporaba možnosti in načinov, s katerimi krepijo svoje duševno zdravje in s tem prispevajo k pogostejšemu doživljanju prijetnih čustev. Za kar 114 odstotkov je narasel delež otrok, ki se pri krepitvi svojega duševnega zdravja poslužuje športnih aktivnosti, za 117 odstotkov pa tistih, ki se zateka h glasbi. To kaže, da otroci in mladi aktivno iščejo načine za spoprijemanje s stresom in za dvig dobrega počutja.
Neverjetno, kako se je povečalo zaupanje v učitelje
Tudi v šolskem okolju so spremembe izrazite. Več kot potrojil se je delež otrok, ki učitelje prepoznavajo kot pomemben vir podpore in informacij. To kaže na večje zaupanje v šolsko osebje ter na večjo odprtost za pogovore o počutju tudi v šolskem prostoru.
Podatki kažejo tudi izrazit napredek med učitelji, saj se je več kot podvojil delež tistih, ki se čutijo opolnomočene za izvajanje učnih aktivnosti na temo duševnega zdravja. Več učiteljev zdaj hitreje in učinkoviteje ukrepa, ko pri učencih zaznajo stisko, poleg tega je velika pozornost dinamike dela v šolah usmerjena v izboljšanje skupinske dinamike in pripadnosti skupini, kar prispeva k boljšemu počutju otrok in njihovemu občutku sprejetosti.
Poznajo več načinov za obvladovanje stisk
“Splošna ozaveščenost o duševnem zdravju se je povečala – tako med otroki in mladimi kot tudi med učitelji. Mladi danes bolj razumejo pomen duševnega zdravja, poznajo več načinov za obvladovanje stisk, obenem pa vse pogosteje prepoznavajo družino kot vir podpore,” opisujejo pri UNICEF Slovenija.
Ob svetovnem dnevu duševnega zdravja UNICEF Slovenija poziva vse – starše, učitelje, lokalne skupnosti in mreže pomoči ter odločevalce, da še naprej skupaj gradimo okolje, v katerem so pogovori o duševnem zdravju nekaj vsakdanjega, iskanje pomoči pa sprejeto in dostopno.
V šolskem letu 2025-2026 je v mrežo Kako se počutiš vključenih 39 vzgojno-izobraževalnih zavodov. Nedavno se je mreži priključila tudi Osnovna šola Dob, kar je omogočil Novartis, kot podpornik izvajanja programa na tej šoli. Začetek sodelovanja so obeležili s simbolično postavitvijo šolske omarice iz ozaveščevalne kampanje UNICEF-a Slovenija Stiske iz omaric. Gre za eno od 90 šolskih omaric, ki so bile v okviru Stisk iz omaric postavljene na Trgu republike v Ljubljani in na Glavnem trgu v Mariboru, kot simbol stisk otrok in mladih in opomnik, da je na nas odraslih, da pomagamo te stiske prepoznati in nuditi oporo.
“Duševno zdravje predstavlja ključni del Novartisove strategije skrbi za dobro počutje zaposlenih, zato na tem področju v podjetju v sklopu pobude Polni življenja izvajamo različne aktivnosti. Zavedamo pa se, da je duševno zdravje pomembno v vseh življenjskih obdobjih in stiske se žal pojavljajo že pri otrocih in mladostnikih. S podporo programu »Kako se počutiš« želimo podpreti UNICEF Slovenija pri ozaveščanju otrok, mladostnikov, njihovih staršev in učiteljev, da naj bo pogovor o počutju in duševnem zdravju nekaj povsem običajnega,” so poudarili v Novartisu.
Aktivnosti sofinancira Ministrstvo za javno upravo v okviru javnega razpisa za razvoj in profesionalizacijo NVO in prostovoljstva 2024.
Vir podatkov za 2021 je raziskava UNICEF-a Slovenija: Samoocena duševnega zdravja otrok, starih med 10 in 18 let (junij 2021).
Do danes je bilo v program duševnega zdravja Kako se počutiš, ki ga izvaja UNICEF Slovenija, vključenih že več kot 1.500 pedagoških delavcev, 20.000 staršev in 12.000 učencev.
Preberite še: Kaj reči in kaj NE reči, ko je otrok v stiski