“Ta stavek vedno deluje, ko želim, da me otrok posluša”

Staršem se pogosto zdi, da se nenehno ponavljajo, medtem ko nas otroci vztrajno ignorirajo. Strokovnjakinja za razvoj otrok je delila stavek, ki “vedno deluje”.
Starši se pogosto sprašujemo, ali obstaja čarobni stavek, ki bo končno “prisilil” naše otroke, da se odzovejo na naša navodila. “Umij si zobe!” “Obuj si copate!” Pospravi igrače!” Nič nenavadnega ni, če imamo občutek, da te stavke ponavljamo iz dneva v dan, otroci pa nas vztrajno ignorirajo. Kaj pa, če bi obstajal preprost stavek, ki bi lahko stvari obrnil na bolje? ,
V podkastu “After Bed Time With Big Little Feelings” sta strokovnjakinji za razvoj otrok Deena Margolin in Kristin Gallant govorili o tem, kako doseči, da otroci dejansko poslušajo. Margolin je delila stavek, ki ga uporablja doma in ki, kot pravi, “vedno deluje“.
Otroški možgani se še učijo “poslušati”
Pomembno je vedeti, da poslušanje nečesa ni enako kot slišati. Vaš otrok morda sliši stavek “Obuj si čevlje“, vendar to ne pomeni, da se bo takoj nehal igrati, preklopil fokus in poslušal. Za to so odgovorne tako imenovane izvršilne funkcije možganov. Razvijajo se v prefrontalnem korteksu, ki je do 3. leta starosti razvit le 25 % in popolnoma dozori šele pri 20. letu. Pričakovati, da bo štiriletnik poslušal “od začetka”, je kot pričakovati, da bo stari mobilni telefon deloval kot najnovejši pametni telefon.
In še ena pomembna stvar: otroci ne ignorirajo zaradi neposlušnosti. Najpogosteje so preobremenjeni (deregulacija), osredotočeni na nekaj drugega, ali preprosto še niso dovolj nevrološko razviti. Poslušanje je veščina, ne lastnost. Gradi se s povezovanjem, ponavljanjem in potrpežljivostjo, ne s kaznovanjem.
Zakaj nas tako spravlja ob pamet?
Ko otrok tretjič ignorira našo prošnjo, se lahko razjezimo. In to ni le trenutna frustracija – sproži globlja prepričanja, kot so ne spoštujejo me, ne vem, kako naj jih vzgajam, nihče me ne posluša … Takšne misli aktivirajo naš živčni sistem, še posebej, če smo bili kot otroci sami pogosto kritizirani ali prezrti.
Zato strokovnjaki svetujejo, da prvi korak ni spreminjanje otrokovega vedenja, temveč naše reakcije. Ko čutite, da v vas “vre” poskusite to:
- Položite roko na prsi.
- Vdihnite.
- Recite si: “Dobro sem. Možgani mojega otroka se še razvijajo.”
Ta preprost premor vas lahko vrne iz reakcije v zavedanje.
Stavek, ki (skoraj) vedno deluje
“Naredimo to skupaj.” Ta stavek ni ukazovanje, ampak namesto tega vabi k sodelovanju. Ko se otrok ne odzove, Margolinova pravi, da pogosto uporablja različice, kot so: “Ali naj začneva skupaj?” “Tecimo do čevljev!” “Ali želiš, da ti pokažem prvi korak in ti nadaljuješ?”
Zakaj deluje? Povezovanje uravnava možgane, ki tako postanejo bolj pripravljeni sodelovati. Cilj ni popolna poslušnost, temveč razvoj resničnih veščin: osredotočenosti, gibčnosti in samostojnosti.
Triki, ki pomagajo
1. Vstopite v njihov svet, preden jih povabite v svojega. Preden rečete “Pospravi igrače“, se ustavite in povežite z otrokom. “Vau, gradiš vesoljsko ladjo! Ali si lahko pride astronavt umiti zobe?”
2. Kratko in pozitivno. Namesto dolgih predavanj izgovorite največ pet besed: “Hodi, prosim.” “Roke k sebi.” “Obuj si čevlje.”
3. Vizualna pomagala. Če vedno znova ponavljate iste stvari, jih narišite. Jutranja rutina, slikovni opomniki, peščena ura ali časovnik … Vizualni elementi so manj utrujajoči kot verbalni. Še posebej pa so koristni za otroke z razvojnimi težavami.
In ne pozabite: če vas otrok uboga 25 % časa in so njegovi možgani 25 % razviti – je vse v redu. To ne pomeni, da ste neuspešen starš. Pomeni, da vzgajate otroka, ne robota.
- Mogoče vas zanima tudi: Nikoli ne izgovorite teh 5 stavkov, če želite, da vas otrok posluša.